Tummen NER för LEGO!

Första sidan i nya LEGO katalogen för år 2012. Observera 2012. Inte 1980…

Jag önskar att barn kan få vara barn. Att de ska ses som den individ de är. Inte som flicka eller pojke. Alla vet ju att vi föds med ett kön, antingen blir vi en flicka eller så blir vi en pojke. Det är inte det genus handlar om. Genus är det som man som person formas till. Ett begrepp för att man ska förstå hur jämställdhet och ojämställdhet uppstår. Genus ger uttryck för alla de åsikter och värderingar som finns i samhället. När vi parar ihop flickor med färgen rosa och tycker blått är en pojkfärg skapar vi genus. Genus skapas varje dag och den vanligaste är ju uppdelningen av kvinnligt/flickigt och manligt/pojkigt. Om vi alla hade hjälpts åt för att se och förstå hur genus skapas så hade vi motverkat stereotypa roller och istället fått en mer inkuderande miljö. Det tror jag alla hade mått bra av!

Jag vill att Lennon ska ses som den individ han är. En glad, envis, lite blyg krabat som gillar att busa och som kan sitta i timmar och leka med sitt Playmobilhus. Jag vill inte att folk ska tro att han är en tjej för att han har lite längre hår och en dinosaurietröja som är rosa. Jag vill att folk ska se Lennon. Jag blir dock varken sur eller besvärad av att folk ibland tror att han är en tjej. Jag önskar bara att den personen en dag får möjlighet att se världen i ett lite bredare prespektiv.

LEGO borde skämmas då de uppenbarligen arbetar för att befästa de traditionella könsrollerna! De är fel på det… Helt fel!

 

 

 

Kommentera

